Det årliga juniorutbytet med West Lancashire!

Publicerat: 2024-08-26 09:22

Liverpool - West Lancashire 2024

Tidigt på söndag morgon 28 juli åkte 8 av våra juniorer och två ledare till Liverpool. Flyget gick redan 06.10 från Landvetter och efter mellanlandning i Amsterdam landade vid på Manchesters flygplats 10.25 (engelsk tid). Glada och lättade kunde vi konstatera att alla golfbagar och väskor kom fram och vi begav oss direkt till golfklubben där värdfamiljer, juniorer,  lunch och 9 håls golfspel väntade. Vi var nog alla lite nervösa på första tee men efter ett par hål flöt både spelet och engelskan riktigt bra. West Lancashire är en fantastiskt mysig klubb med en jättefin bana som är rankad som en av Storbritanniens 100 bästa banor. Måndagen bjöd på 4-boll bästboll tävling över 18 hål och på eftermiddagen/kvällen ett efterlängtat besök inne i Liverpool där det köptes en och annan fotbollströja.... På tisdagen åt vid typisk engelsk brunch på klubben och därefter väntade singeltävling poängbogey. 27 hål väntade på onsdagen, först en 9 håls korthålsbana på Formby Hall och därefter 18 hål på Southport Old links. På Southport blev vi väl mottagna av deras juniorledare och juniorer som bjöd på lunch och sedan en bästboll tävling. Denna bana var lite mer av en parkbana och kanske lite mer lik vår bana här hemma även om den inte var kuperad. Detta var resans varmaste dag och temperaturen gick nog nästan upp till 30 grader i skuggan!  Efter fyra dagars spel var vi uppvärmda och redo för den stora matchspelsdagen! Denna dag bjöd inte bara på fantastiskt sommarväder utan även på ett Hole in one på 17.e hålet. Erik Elmelid slog bollen direkt i hål och vände sin match från att var två ner till att dela på 18 hålet! Kul dag för alla som innebar att för första gången sedan starten 2013 delades matchen med 4,5 mot 4,5. Kvällen avslutades med middag på Rock Salt, en restaurang i Crosby inte långt från banan där alla värdfamiljer, ledare och juniorer var med. En riktigt härlig kväll som bjöd på god mat, prisutdelning för veckans alla tävlingar och tal från juniorkaptenerna och ledarna. Sista dagen spelade vi en lagtävling över 9 hål innan vi begav oss till Manchester flygplats för resan hemåt. En fantastisk vecka med perfekt väder, fint golfspel, härliga ungdomar och många skratt! Det är en ynnest att få ha ett sådant här utbyte och för ungdomarna är det en fantastisk vecka! Vi som ledare är oerhört stolta över våra ungdomar och som en värdfamiljsmamma uttryckte sig - your boys and girls are a credit to Marks GK!

Ps vill ni läsa mer om vår vecka och se fler bilder tipsar vi om vår Fb sida  Marks GK Juniorverksamhet

Gustaf och Ulrika från juniorkommittén