Det årliga juniorutbytet med West Lancashire!

Publicerat: 2023-08-07 09:22

Vecka 31 hade vi besök av våra engelska vänner från West Lancashire GC, Liverpool.

Detta utbyte startade 2013 och har förutom pandemiåren 2020 och 2021 skett varje sommar. I år var det vi på Marks golfklubb som stod värd för besöket. Åtta juniorer, fem killar och 3 tjejer samt deras två ledare anlände i tisdags till Landvetter. Efter att ha blivit upphämtade av värdfamiljerna var det golfklubben som gällde. Efter en snabb "fika" i samlingslokalen var alla ivriga att komma igång. 9 hål på Lydde var lagom att hinna med denna tisdag eftermiddag/kväll. Onsdagen och torsdagen bjöd på 4-boll bästboll på Kinnaborg där våra svenska spelare bildade lag med de engelska spelarna. Många fina resultat och allteftersom spelet flöt på blev det även mer och mer fart på engelskan hos våra spelare:-).

Då onsdagskvällen bjöd på fint väder passade vi på att ta en vända till Mos strand för bad, fotboll, grill och kubb. Att kunna bada i en sjö hör inte till vanligheten i England. På fredagen åkte vi till Varbergs Golfklubb (västra banan) där vi spelade klubbmatch mot deras juniorer. Varberg hade dock inte fått ihop så många spelare till denna dag varpå Elin Kumlin fick representera deras klubb. Ett vinnande koncept visade det sig då Varberg vann med två slags marginal. Att det inte bjöds på någon direkt sommarvärme hindrade inte flera av juniorerna att slänga sig i havet vid hopptornet inne vid kallbadhuset efter spelet. De flesta nöjde sig dock med att köpa glass och strosa i Socitetsparken och kika på fästningen innan vi åkte hemåt igen. I lördags var det dags att avsluta veckans golf med det viktiga matchspelet! 10 st matcher där de flesta var väldigt jämna som antingen slutade AS eller med 1-0 eller 0-1. Här drog dock West Lancashire det längsta strået och vann 2 matcher fler och såg till att det blev ytterligare en inteckning i den fina trofén.

På lördagskvällen var det avslutningsmiddag med både tal och prisutdelning. Före avresan igår söndag hanns det med en runda Discgolf vid Kinnaströms sportklubb. Det flög frisbees både högt, lågt och snett och det bjöds på många skratt. En fantastisk vecka med många nya vänner och nya språkkunskaper och vi längtar redan till nästa år då det är dags för oss att få besöka Liverpool och West Lancashire!

Vi vill rikta ett stort tack till alla värdfamiljer som öppnat upp sina hem för dessa ungdomar och ledare och tack till er juniorer för ert fina bemötande och engagemang under denna vecka!

Gustaf och Ulrika från juniorkommittén